HALAMAN TAJUK

SISTEM YANG DI AMALKAN DI MALAYSIA

                      Malaysia terdiri dari perlbagai kaum yang menjerumus kepada pelbagai lapisan masyarakat yang majmuk. Pelbagai corak budaya dan adat yang perlu dikekalkan sekaligus menjaga perhubungan sosial antara kaum dan agama. Sistem pemerintahan di Malaysia amatlah di pandang tinggi oleh negara luar melalui hububungan diplomasi antarabangsa. Demokrasi berparlimen dan Raja berpelambagaan merupakan dua struktur besar yang sukar disatukan menjadi sebuah pungurusan dan kata putus yang sama. Malaysia mempunya sistem beraja berbeza dari negara-negara yang lain adakala yang memiliki raya dan tidak mengamalkan demokrasi. Sesuai dengan hak bersuara rakyat, Kerajaan Malaysia diberikan mandat untuk melaksanakan dua-dua struktur besar berdasarkan Sejarah-sejarah yang ditempuhi tanah melayu sekaligus kemerdekaan Malaysia. Rakyat diberikan kuasa autoriti besar untuk berdiri di dalam sistem berparlimen dan stuktur Raja berpelembagaan diselitkan menjadi satu norma atau tanda ketua negara Malaysia yang merupakan Agama rasmi agama Islam.

                    Dua struktur besar ini mempengaruhi sistem pemerintahan di Malaysia sekaligus menjaga sistem pemerintahan untuk mengawal segala pengurusan sesebuah negara. Kata putus dan struktur yang teratas ialah Raja berpelembagaaan, Agung diberikan daulat oleh rakyat melalui sistem giliran atara raja-raja setiap negeri untuk menjadi Ketua negara sekaligus menjadi struktur yang teratas dalam pemerintahan negara kita. disusuli dengan sistem demokrasi berparlimen yang umumnya ketuanya adalah Perdana Menteri, sistem ini dilaksanakan melalui pilihan raya di mana rakyat yang berkuasa menentukan pemimpin mereka. Semua rakyat diberikan hak untuk memilih pemimpin yang berkaliber, berintegriti dan berwawasan tinggi sekaligus dapat memimpin sesebuah negara. Bermulanya dari umur 21 sesiapa sahaja yang merupakan warganera Malaysia mempunyai hak untuk mengudi pemimpin pilihan mereka sekaligus boleh menjadi ahli politik yang bebas bersuara mengikut akta-akta yang ditetapkan.

Bendera Raja Berpelembagaan


          Raja merupakan satu lambang kebesaran negara kita untuk menandakan sebuah negara yang berdaulat sekaligus untuk dihormati dan disegani oleh rantau-rantau pelusok dunia. Tidak semua negeri-negeri di Malaysia yang mempunyai raja kerana mengikut salah-silah sejarah dan keturunan mereka. Mereka dipersstujui melalui sistem bergilir menjadi agung yakni ketua negara Malaysia, penggiliran akan mengambil masa selama lima tahun dan seterusnya ditukar kepada raja negeri lain, dan diteruskan pada lima tahun akan datang.

            Konteksnya di sini bahawa, Malaysia mengamalkan kedua-dua struktur besar ini untuk menjamin sebuah negara yang harmoni melalui sistem demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan sekaligus membentuk sebuah pentadbiran yang efisyen untuk mentadbir rakyat yang berbilang kaum. Sistem demokrasi berparlimen dilaksanakan atas tuntutan setelah merdeka lagi, sistem ini mempunyai Adun (Ahli Dewan Undangan Negeri) dan wakil rakyat yang dipilih mengikut undian majoriti sesebuah kawasan. Sebuah pilihan raya yang adil lagi saksama dilaksanakan untuk memilih pemimpin mereka untuk membahas, berbincang atau bersuara menegakkan kedailan dan cadangan di dewan Rakyat atau dewan perlimen. Dewan perlimen ini diketuai oleh Tuan Speker yang menjadi pengerusi sekaligus menjadi ketua perbahasan antara wakil rakyat untuk rakyat mereka. Setiap wakil rakyat perlu menjadi ahli sesbuah parti untuk bertanding sama ada parti bebas atau parti yang mempunyai nama. Jika majoriti ahli parti tersebut telah menang majoriti melalui pilihanraya, mereka diberikan hak untuk bekuasa menjadi pemerintah atau kerajaan. Apabila menjadi sebuah kerajaan, dewan negara dibentuk dengan melantik  perdana menteri, menteri sekaligus menjadi ketua-ketua kementerian untuk menguruskan Malaysia. Mereka diberikan kuasa autoriti untuk memegang kuasa bagi menguruskan kewangan, pendidikan, hubungan diplomatik antara negara dan sudah menjadi tanggunjwab sesebuah kerajaan untuk memudahkan hidup rakyat dengan pelbagai kemudahan dan inisietif untuk kesenangan rakyat sejagat.

Dewan Rakyat


                 Jelaslah disini bahawa, Malaysia mengamalkan dua struktur sistem yang besar untuk menjamin kemanan,kesenangan dan keharmonian pasca kemerdekaan sekaligus menguruskan sebuah pusat pentadbiran politik yang berkesan menguruskan sesebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi. Rakyat merupakan suara yang perlu didengar dan mereka diberikan amanat untuk melaksanakannya dengan kaedah dan cara keberkesanan yang terbaik. Umunya, sesebuah sistem yang baik akan menjadi baik apabila perlaku ahli yang melaksanakan sistem itu baik. Sesebuah sistem yang baik akan hancur dan roboh jika perilaku ahli tugas yang melaksanakan sistem itu  tidak amanah dan cenderung melakukan perkara yang negatif. Sistem demokrasi merupakan sebuah sistem yang adil dan perlu ditekankan untuk telus serta menjadi satu elemen atau mejadi musabab utama negara luar menghormati negara kita melalui sistem yang telus dan cekap.

No comments:

Post a Comment